Przejdź do treści
Ekonomik_3a

Leonardo 2009

leonardo_2009
Tytuł projektu: Wzrost mobilności oraz kwalifikacji zawodowych uczniów
Numer projektu: PL/08/LLP-LdV/IVT/140345 Zespół Szkół Ekonomicznych w Rzeszowie w porozumieniu ze szkołą partnerską  w Niemczech Robert – Bosh Fachoberschule zorganizował w Monachium praktyki zawodowe dla uczniów technikum w zawodzie technik ekonomista. Współpraca odbywała się w ramach programu Leonardo da Vinci.
Cele projektu:
  • doskonalenie sprawności porozumiewania się w języku obcym w relacjach zawodowych  i życiu codziennym,
  • skonfrontowanie wiedzy i umiejętności uczniów z wymaganiami stawianymi przez zagranicznych pracodawców,
  • poznanie wymagań pracodawców,
  • poznanie niemieckiej kultury pracy,
  • doskonalenie umiejętności pracy w zespole,
  • nawiązanie kontaktów z rówieśnikami – uczniami partnerskiej szkoły w Monachium
  • poznanie kraju partnera i jego kultury.
Uczniowie III klas technikum uczestniczyli w praktykach zawodowych w następujących terminach:
    • 3.11.2008 – 28.11.2008
    • (Patrycja Godek, Karolina Grochal, Joanna Dziepak,  Magdalena Zając)
    • 4.05.2009 – 29.05.2009
    • (Anna Drabicka, Kamil Chruściel, Mateusz Zieliński, Magdalena Murias)
2.11.2009 – 27.11.2009
  • (Sylwia Pinkowska, Monika Kordowska, Grzegorz Leśko, Konrad Kozimor)
Praktyki w Monachium odbywały się u następujących pracodawców:
    • CD Werbemittel GmBH (agencja marketingowo – reklamowa)
    • Die Textilmacher GmBH (producent odzieży)
    • Greiwalder&Partner Marketing Services (firma doradczo – marketingowa, specjalizująca się  w marketingu międzynarodowym)
    • Balbina Mode (producent odzieży dziecięcej)
    • Agentur fur Mode K. Kretzschmar (firma zajmująca się projektowaniem i dystrybucją odzieży)
    • Mohr – Villa Treimann e.V. (agencja marketingowo – reklamowa)
W ramach odbywanej praktyki zawodowej uczniowie uczestniczyli w bieżących działaniach następujących komórek organizacyjnych: sekretariat, dział kadrowo – płacowy, księgowość, dział planowania i analiz, dział marketingu.
Starannie dobrani w wyniku procedury rekrutacyjnej uczestnicy praktyk wzięli udział w następujących przygotowaniach:
  • 30 godzin języka obcego,
  • 20 godzin przygotowania kulturowego,
  • 10 godzin przygotowania zawodowego.
Zajęcia te odbywały się przed rozpoczęciem praktyki zawodowej. W czasie pobytu w Monachium uczniowie mieli okazję poznać kulturę, obyczaje i tradycję kraju partnera, biorąc udział w wycieczkach, spotkaniach z przedstawicielami władz lokalnych, spotkaniach z rówieśnikami z niemieckiej szkoły, prezentacjach.
Po zakończonej praktyce uczniowie otrzymali dokumenty potwierdzające jej odbycie:
  • dokument Europass Mobilność (dokument prezentujący w sposób jednolity dla wszystkich krajów europejskich, zakres wiedzy i doświadczeń zdobytych w czasie praktyk i staży zagranicznych, oraz potwierdzający okresy praktyki realizowanej zagranicą),
  • certyfikat potwierdzający odbycie praktyki zawodowej wystawiony przez niemieckich pracodawców,
  • zaświadczenie potwierdzające udział w projekcie „Wzrost mobilności oraz kwalifikacji zawodowych uczniów” wydane przez szkoły partnerskie w nim uczestniczące.
Uczestnicy projektu zostali wysoko ocenieni przez pracodawców niemieckich. W ich opinii uczniowie posiadają szeroką wiedzę teoretyczną i ogólną, bardzo dobrze porozumiewają się w języku obcym,  prezentują wysoką kulturę osobistą, są komunikatywni i otwarci. Uczestnicy projektu podkreślali przyjazna atmosferę w miejscach odbywania praktyk, gotowość pomocy ze strony współpracowników i rówieśników. Według młodzieży była to świetna, żywa lekcja języka obcego, marketingu, rachunkowości i ekonomii. Bardzo dobra współpraca z niemieckim partnerem, zapewniającym pomoc w organizacji praktyk, zakwaterowania i kontynuacji kształcenia kulturowego, przyczyniła się do realizacji wszystkich założonych w projekcie celów. Dotychczasowe dobre doświadczenia ze współpracy, wysoko ocenione przez obydwie strony, zostaną wykorzystane w przyszłości do realizacji nowych projektów. Przykładowe opinie uczestników projektu: „ Poleciłbym każdemu taki wyjazd. To świetna szkoła życia, zawodu, języka ”. „ Dzięki praktykom w Niemczech uwierzyłam w swoje możliwości. Stałam się bardziej otwarta na innych ”. „ Dziś wiem że nie muszę mieć kompleksów. W czasie praktyk niejednokrotnie lepiej radziłam sobie z zadaniami zawodowymi, niż niemieccy rówieśnicy ”. „ Na początku miałem opory przed mówieniem w obcym języku, które zniknęły już po pierwszym dniu ”. „ Niemcy są bardzo życzliwi, Interesowali się tym, jak nam się żyje w Polsce. Czasami zaskakiwali nas dobrą znajomością realiów gospodarczych i politycznych naszego kraju ”.