Przejdź do treści

XXXI Sesja Popularnonaukowa Młodych Ekonomistów

12 grudnia 2023 roku w Zespole Szkół Ekonomicznych im. Marii Skłodowskiej-Curie w Rzeszowie odbyła się XXXI Sesja Popularnonaukowa Młodych Ekonomistów pod tytułem: Kapitał społeczny w procesie gospodarowania. 

Sesja Popularnonaukowa Młodych Ekonomistów to coroczna inicjatywa promująca edukację ekonomiczną, kierowana do uczniów i nauczycieli szkół średnich. Wydarzenie pozwala młodzieży z całego Podkarpacia na poszerzenie wiedzy ekonomicznej oraz bezpośrednie spotkanie z ekspertami, naukowcami i osobami tworzącymi rzeczywistość gospodarczą na szczeblu zarówno regionalnym, jak i krajowym. Ponadto pomaga uczniom w przygotowaniu się do olimpiad i konkursów o tematyce ekonomicznej, zwłaszcza Olimpiady Wiedzy Ekonomicznej. 

Podczas XXXI Sesji Popularnonaukowej Młodych Ekonomistów wiedzą ekonomiczną dzielili się:  

  • dr hab. Łukasz Jabłoński, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz Główny Specjalista Zespołu Analiz Behawioralnych i Badań Społecznych Instytutu Finansów w Warszawie; 
  • dr Błażej Podgórski, Prodziekan Kolegium Finansów i Ekonomii na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie; 
  • Krzysztof Ostafiński, Dyrektor Projektów Edukacyjnych Warszawskiego Instytutu Bankowości; 
  • Agnieszka Czuchra, Główny specjalista kierujący Zespołem Kasowo-Skarbowym w Oddziale Okręgowym NBP w Rzeszowie. 

XXXI Sesja Popularnonaukowa Młodych Ekonomistów pt. Kapitał społeczny w procesie gospodarowania była powiązana z projektem Historia polskiego pieniądza realizowanym z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej. Celem projektu była pomoc młodzieży szkół ponadpodstawowych z Podkarpacia oraz uczniom ZSE w zrozumieniu rzeczywistości gospodarczej. Przy tej okazji przygotowane zostały: wystawa dotycząca historii pieniądza w Polsce oraz prezentacje konkursowe dotyczące wartości złotego w 100-letniej historii, projekty banknotów i wielkoformatowa gra planszowa.  

XXXI Sesja Popularnonaukowa Młodych Ekonomistów oraz 100 lat nadania nazwy walucie polskiej były okazją do przypomnienia młodzieży, że posiadanie własnej waluty jest znakiem suwerenności, gospodarczej niezależności państwa oraz pokazania wpływu decyzji podejmowanych przez gospodarstwa domowe w zakresie konsumpcji, oszczędzania czy inwestowania na sytuację w gospodarce oraz procesy związane z inflacją i realną wartością pieniądza. Zrozumienie tego procesu przez młodych ludzi i pokazanie go w ujęciu historycznym służyło refleksji nad każdym wydawanym pieniądzem, miało zachęcić uczestników projektu do jego poszanowania, tworzenia nawyku planowania budżetu domowego i racjonalnego nim gospodarowania.  

Realizacja projektu służyła również zwróceniu młodzieży uwagi na to, że wiedza ekonomiczna jest nieodzownym elementem przedsiębiorczości, a kapitał społeczny, występując jako czynnik zmiany organizacyjnego kontekstu przedsiębiorczości, przyczynia się do pomnażania wartości przedsiębiorstwa. Przekształca istniejące zasoby, tworząc inne, wyższe wartości.